lørdag 11. juli 2020

Vår og sommer...det er no ei fin tid for oss som trives på fjellet og kanskje på sjøen :)

Hurra for ferie, hurra for norsk natur, hurra for bein som virker og ikke knirker.....og hurra for gode dager. 😊

Det er rart at man kan bli så glad av å bruke en hel dag...12 timer...på å gå turer på stier, steintrapper opp -og ikkje minst ned...på gamle skogsveier, på traktorveier og i myr...!

I går hadde jeg en slik flott dag på vakre Midsund i lag med min kjekke og spreke kollega Wenche Markussen !
2 x Wenche på tur er et supert team. 
Men når jeg satt på golvet her på kvelden og prøvde å tøye ut, så følte jeg at jeg var støl som en 95-åring....men det var en lykkelig 95-åring 😂

Nydelig turvær og supert turfølge! Wenche og Wenche nyter en feriedag.


Første ferieuken har igrunnen gått med til kvardagslige aktiviteter som måtte til etter en fineværsperiode med mye utetid og lite innetid ( les: reinhold, klesvask osv osv !!!), men hyggelig besøk av bror og svigerinne hjalp på.

Feiringen av "mannen i heimen" som i år igjen fylte 29 den 8 juli...var både smakfullt med gode retter på bordet og kjekt med familiemedlemmer samlet for å feire bursdagsbarnet.
Ikkje akkurat nokke trykkandes varme ute, men med varmepumpa på så var det iallefall godt og varmt inne ! Gjelder å ordne seg som best en kan.

Han her...ikkje en dag over 29 år...iallefall i hodet :)

Men det har vært en rar vår og forsommer for oss ! 
Pappa døde 10. mai av et stort hjerteinfarkt og da blei det mye endringer for oss i familien, som naturlig er når et familiemedlem går ut av tiden.
Vondt å miste en pappa.....en del av grunnmuren forsvinner jo. En ektemann, pappa, bestefar, svigerfar ...en hjørnestein i familien som blir sårt savnet.
Han har alltid sagt at han ønsket å forlate denne verden med skoene på, og han klarte det nesten.

Hjertet blir aldri for fullt av gode minner.

Men koronarestriksjonene skapte mye styr for oss både med begravelsen, etterpålaget, økonomisk opprydding, bankforbindelser...ja alt blei preget av dinna forb...koronaen.
Ikkje lett å håndtere alt i forbindelse med et dødsfall i normale dager, langt verre i koronadager.
Både vi 2 søskena, våre ektefeller og barn har gjort en kjempeinnsats for å oppgradere huset til mamma, slik at hun skal kunne fortsette å bo der i fremtiden.
Og alt av papirarbeid og økonomiske utfordringer har min Knut og min bror Per Harald fått orden på ...en kjempejobb.

Ekstra slitsomt ble det for meg når man prøver å gjøre alle til lags i forbindelse med gravferden, men mislykkes..... 
Vanskelig for meg  å heve hodet og drite i kritikken, selv om jeg vet at jeg gjorde mitt aller beste for at det skulle bli en verdig og fin avskjed med pappa !! 
Belastende nok å få ordnet med alt, med alle koronarestriksjonene når man er sliten, er i full jobb, har søvnmangel og er i sorg.
Jaja...alle får "koste for døra si" som Knut,n min sier ! Enig med han !

Amen !

Men det har nå skjedd positive ting i vår også, heldigvis! 
Vi har kjøpt oss en liten skjærgårdsjeep med påhenger, så vi kommer oss ut på sjøen for å fiske og bade !

Båtlivets gleder.

Jeg elsker jo å bade, men såg alt annet en atletisk ut da jeg skulle forsøke å komme meg opp igjen i båten etter en svømmetur i den lille lagunen, Paradisbukten ! 

Uten badestige på båten, måtte jeg til slutt få hjelp av Knut til å komme meg opp på ripa, vaglende på bilringen...hvorpå han drog meg etter armene inn i båten, så jeg havnet som en kval i dørken ca 3 millimeter fra hans "kastanjetter", mens jeg hylte av latter !
Dagen derpå, full av blåmerker på lår , midje...ja det er vel ikkje akkurat ei midje, men et "polstret midtfelt" og underarmer, så såg jeg vel litt mishandlet ut ! 

Jammen godt at tida for lårkort skjørt og midjegenser med korte armer er over!!
Det var for mange år og kilo siden, heldigvis ! Det blei langbukse og langermet skjorte som arbeidsantrekk noen dager, til tross for nærmere 20 varme i lufta !!

Men det er kjekt med båt...særlig for Knut...og når han pusser og fixer på skuta, så tar jeg meg en rask tur på fjellet og begge er såre fornøyde !
Jaja...ikkje bestandig en så rask tur, men ihvertfall en tur på et fjell i nærområdet ! ( alt innen 1times kjøring fra huset vårt er jo mitt nærområde 🙈🙉🙊 og siden fjellet ikke kommer til meg, må jeg komme til fjellet !)

Rekdalshesten en tidlig formiddag i juni. Ubeskrivelig flott tur...og absolutt overkommelig,

StikkUt...min kjekke hobby, startet 1 mai..og jeg var overlykkelig for å komme meg ut til mange fine steder...noen turmål som jeg ofte går på, noen heilt nye og noen jeg besøker noen få ganger i året, men som gir en enorm gjensynsglede ( som feks. Rekdalshesten, Salthammersetra og Midsundtrappene  😍 ).

Det er rart hvor godt humør en blir av frisk luft, fin musikk på ørene eller en morsom podcast..."nokken motbakketurer"...og en StikkUt-kode !
Da er det godt å kjenne at en lever og jeg er meget takknemlig for at helsen til en gammel skrott tåler både lår/rumpetrim og nokken knall og fall !
Har noen luftige turmål på listen i år...blir spennende å se om jeg klarer å nå dei.

Sportstape og 3M Cobanbånd har blitt fast inventar i "rumpetasken" min, og er en dyd av nødvendighet. 
Som medlem av Kløneklubben så blir det både forstuede ankler og skrubbsår på knær og albuer i løpet av en StikkUt-sesong, men har fortsatt ikkje slått hull i turbuksene mine... og det er jo bra.



Flåttmiddel er også noe av "inventaret" i tursakene mine.
Har  ennå ingen flåttbitt, men en kveld jeg nesten tråkket på en laaang og sint hoggorm på Godøyfjellet, så vurderte jeg å trekke kniven min mot han, men innså fort at det ikke hadde hjulpet.  Trakk meg heller tilbake, trampet litt og så forsvant den heldigvis ! Fysj så ekle dem er !!!!

Jaja..kniven henger nå alltid i beltet på fjellturer og kan sikkert brukes til å sløye en liten ørret eller flere i løpet av sommeren !! Hvem vet 😆

Tur til Storhornet og Rantane på Godøya!
Liker ikke den "luftige" turstien til Rantane...og liker absolutt ikkje hoggormer som ligger klar for hogg på turstien !
Been there, done that !

Så har vi feiret Sølvbryllup...vi 2 raringene...så forskjellige som vi er, så er det jo en bra jobb å holde så lenge sammen, og fortsatt ha det kjekt i lag !
"Plankekjøring" sier  Knut...jaja...vet no ikkje akkurat det da !
Godt at vi er rause med hverandre og gir hverandre både albuerom og frihet.

Sammen er vi kaos !!!

Knut liker å overraske meg med kjekke opplevelser istedenfor gull og glitter på merkedager ( jeg er dårlig på pynt og slikt !!), og til denne feiringer hadde han bestilt helikoptertur til oss alle 6.
Gutta kom hjem med sine samboere og feiret i lag med oss !
Ei lykke å ha dei nær om så bare for nokken dager.

Dette har vært en drøm i mange år...og var heilt ubeskrivelig...
Kledd for feiring på XL etterpå satt jeg bergtatt foran i helikopteret og la alle inntrykkene inn på "harddisken" slik at jeg kan hente dei frem igjen og igjen .

Så 3 timer etter at jeg "svevde" ut av dørene på jobb, yr av glede over at det var sommerferie, så svevde jeg i helikopter over tindane i Molladalen i helikopter !
Fantastisk opplevelse...spektakulært...og det skapte minner for livet !! Kunne flydd i mange timer til..hadde ikke et snev av høydeskrekk eller rask puls ! Jeg bare nøt det !!!

Jaja...no er det ferie og 1 uke er allerede brukt opp. Håper vi finner fint vær neste uke et eller annet sted i Norge...der som vi forhåpentligvis befinner oss !!
Vi kjører litt på måfå og ser hvor vi havner. 10 netter på hotell er betalt for, men hvor dei skal brukes vet vi ikke.

Siste uken av ferien min håper jeg på fint vær slik at nokken turmål i Tafjordfjella kan nåes og om mulig få til en tur til Innerdalen ??
Blåbærsesonger ser også ut til å bli bra...dei første bærene er allerede fortært.
Om været er bra, blir det blåbærturer som fyller dei siste feriedagene 💙

Blomster  og bær fra en kveldstur til Brimneset.

Berlingoen skal i allefall testes som bobil..bare for meg altså....med madrass i bagasjerommet, stormkjøkken til matlaging og klær for vær, mens hygienekravene kan utføres i ei elv, en bekk eller et vann...kjekt å bade i naturen 😅

Kanskje blir det overnatting på Kabben, med dagstur til Pyttbua i år....drømmer er til for å oppfylles ....og den drømmen er overført fra kontoen i fjor !
Time will show..kanskje blir det bare med drømmen 😈


Dermed basta !





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar