søndag 26. april 2020

Dagene blei lengre og lysere i april, men det har ikkje vært nokke trøkkandes varme, ei heller nokke tørke !

Ikkje nokke vårfølelse i midten av april...snø/sludd og regn.

Det er meldt mye sol ...og litt skyer siste uka, men det har vært lite sol og mye skyer den siste tida.
Jeg har virkelig venta på fint turvær...med sol, men i april har det vært kaldt, grått og vått.
Mens jeg har fått snapper med bading, grilling og solrike turer fra familie og venner på Østlandet, så har jeg her hatt monsterbroddene som faste følgsvenner på ettermiddagsturene mine. 
Fint vær østafjells og grått her ....er jo nokke som gjentar seg hver vår...til min store frustrasjon.
Men ut må jeg...og oppoverbakker gir bra trim for lår og legger, og masse tid for tankespinn i topplokket.
Turheisa på Emblemsfjellet har vært et mye brukt turmål for meg denne vinteren/våren, og der var det lenge både is og snø/slush på vegen, som lett kunne ført til knall og fall.
Så monsterbroddene skal ha mye av æra for at jeg har kommet meg på så mange turer.
Men no er dei pakket ned i futteralet sitt og lagra blant stillongser og ullstrømper som ikkje skal brukes før til høsten...og det er jo lenge til !


Utsikt fra Skiheistoppen på Emblemsfjellet i begynnelsen av april.


Etter at vi fikk koronapandemien rett i fleisen, så har det blitt folksomt på dei fleste nærturane og jeg prøver å gå tur på tider det ikkje er så mye folk i løypene.
Og når overhysteriske damer godt over middelalderen...med munnbind og lue trukket ned nesten over øynene... skjeller meg ut etter noter fordi ho ikkje får 2 meters avstand for å passere meg på en smal turveg dekket av snø og is opp til Turheisa, må jeg si at ho har valgt feil turmål! 
Informerte henne om at det var mye skog på hver side av vegen, så ho måtte gjerne gå der....
Emblemsfjellet er et turområde som mange naturlig nok bruker, siden det er så tilgjengelig og har fine turveier/stier....og er man så hysterisk redd for å treffe folk, så får man finne seg en plass i ødemarka og gå tur der eller holde seg på rett side av inngangsdøra si...på innsida !.
Jaja...det var månedens sure oppstøt.


Tur til Gausnestoppen med en nydelig appelsin som niste.


Jeg velger gjerne andre turmål nå...kan på det varmeste anbefale Gausnestoppen via Gausnes Gård og ikkje minst Verahornet...begge korte, flotte og absolutt overkommelige turer på ei lita kveldsøkt.



Verahornet med snøkappen på i påsken.. men.no er den borte.


Hadde no en uforglemmelig tur til  Runde søndag 19.april.
Ann Cecilie og jeg hadde Fyret og lunsj der som første turmål...en fin tur, men en måtte passe hvert et steg på siste nedstigninga for der var det både bratt og fuktig, og ikkje var det ønskelig med nokken saltomortaler nedover i lia som skulle ende i et friskt og ufrivillig sjøbad.
Vi krølla tærne, holdt oss fast i det gamle jerngjerdet og konsentrerte oss!
Vel nede satt vi oss ytterst ute på skjæret, fant frem nista og nøt livet.
Det var vindstille ...havblikk og fine fuglelyder!!!! Berre lekkert !!


En uforglemmelig søndagstur til Runde 19 april 2020.


Havsulene fløy i skytteltrafikk og samlet mat til maker og muligens unger, lomviene stor rake og flotte og speidet utover havet, storjoene flørtet med makene sine over heiene og havørner fløy majestetisk rundt og hadde kontroll over det meste av det som skjedde på øya.

Neste turmål Rundebranden kjentes godt i lårmusklane oppover bakkane, men var absolutt verd det når en på toppen fikk 360 graders utsyn....hav, fjell, fugler, skyer, båter......
VERDEN DER UTE.

Havsulene som fløy like over hodene våre da vi satt på skjæra ytterst ved Runde fyr.


Siste mål på turen var Lundeura i 19-20 tida på kvelden, når Lundene kommer inn fra si matauk på havet.
Lundefuglene lot vente på seg opp i Lundeura, og kun nokken få våget seg opp til reirene, siden 3 store havørner holdt fortet og var klare for en lundesteik.
Lundefuglene samlet seg i et stort antall nede på havet, mens dei venta på klart luftrom, ...og vi venta på dem. 
Nokken få kom opp og satte seg på steinen foran oss og neste poserte for publikum....artig.
Fikk tatt noen fine bilder av den nydelige fuglen.

Denne Lunden var skikkelig fotogen...snudde seg rundt og poserte for oss som satt på første rad på "hylla".

Litt av en opplevelse...et turmål som virkelig kan anbefales. 
Bare kjøreturen ut til øya er jo en nytelse med vakker natur, flotte konstruerte bruer, havlukt og fugleopplevelser . Åh...det gode liv !!

Livlige lam på Garnes med ulike "briller".

Aprils store glede er at vårens vakreste eventyr...lamming hos dyra på gården og på Garnes hos Ann Cecilie.
Vakre, spretne smålam...født i snøstorm og nattefrost,  nyter endelig vårluft, og mødrene spiser grådig friske, energirike gresstuster og små muserører på selje, hassel og bjørk rundt om på gårdsområdene.

Sauefamilie på gården. Den vakreste lille banditten i leiren.


Hos dyra på gården er det bare velstand...lammene er kvikke og friske, søyene er gode mødre og væren Raggen er en rolig og sindig kar...glad i å bli klødd i panna og snakket til.
Siden Storbonden hadde et ublidt møte med ei steinur, så har "avløyseren" ( meg!!) kommet på banen igjen...og gleder seg stort over igjen å kunne gå opp for å gjøre et lite stykke arbeid!!!
Utgangere + meg = evig kjærlighet

Det lille " spøkelseslammet" på gården...kjempesøt.

Hønsehuset står tomt på gården.
Dei forrige hønsene "fløy" til de evige jaktmarker seinhøstes, etter å ha mobbet hverandre over tid. Mobbing på arbeidsplassen er ikke akseptert, ei heller i en hønsegård.

Nå passer Bondekona på småkyllingen som har "poppet " ut av rugemaskinen...dei bor i ei pappkasse på badet med en mopp dandert oppi som dei tror er "moren". Små dun-nøster...heilt nye i livet.
Disse små skal etter noen uker i karantene bli beboere på gården.
Håper bare at Hønshauken ikkje slår til mot nykommerne.

Håper og tror at disse små får det gode liv på gården, for der er det godt å være for både dyr og mennesker.


Neste helg er det 1.mai...og da begynner årets kjekkeste eventyr, nemlig Stikk Ut 2020.
Åh.. som jeg har gledet meg...bare så klar for å finne flotte turmål som jeg kan nå på en ettermiddagsøkt eller på en fridag.
Stikk Ut er bare et heilt supert opplegg, siden en får trim, sett nye steder, glede seg over gjensyn med "gamle" turmål,  dele turglede med venner og ikkje minst få nye bekjentskaper.
I disse rare tider er den beste rekreasjon og hodekvile for meg å være ute.
Hva er da bedre enn å kombinere det med litt trim???
I år....mer enn noen gang er jeg superklar for utelivet !! Hurra for Stikk Ut.


Endelig begynner Stikk Ut igjen.

Derfor er det heilt klart at jeg skal gå noen dager på fjellet denne sommeren.
Den nye Berlingoen min skal teste ut som en enkel utgave av en bobil....for 1.person vel og merke. Han jeg deler hus med, er ikkje der i det hele tatt....og sånn er det bare. 

Madrass og sovepose er klart, stormkjøkkenet er ferdigpakket...tørrmat er lett tilgjengelig...
så jeg er klar så snart temperaturen tilsier at jeg kan komme meg opp på fjellet og klare å ta et oppfriskende bad i et fjellvatn eller en bekk slik at hygienereglene overholdes.    Juhu...

Ferien skal ikkje gå til utlandet i år og det føles litt som at livet er satt satt i " slow motion".
Det gode i denne tida er at kveldene ofte blir brukt til strikking...jeg som egentlig ikke er noe strikkerske. 
2 nye turgensere er klare for Stikk Ut-sesongen og masse restegarn har blitt til et fint lappeteppe. ...så nå er det ikkje mer bjørkefarget garn igjen i kurven.
Shamposåper og håndsåper med kun naturlige ingredienser har blitt produsert.....så dei blir lagret til Husflidslagets julemarket...som jeg håper blir noe av i desember. Godt å ha litt på lur.



Var det nokken som nevnte kattevask???


Det triste er at Kreativ helg på Hoemsbu blei avlyst i år !! 
Så skuffende, men jeg hadde fryktet det!
Åh...jeg som hadde gledet meg slik.
Da må jeg finne et annet turmål den helgen....kanskje Innerdalen, Misund eller Smøla....alle 3 steder står på ønskelista.
Vi får se på vær og føreforhold før jeg bestemmer meg....
Tur blir det i allefall, om helsa er bra og koronaen holder seg unna.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar