søndag 26. mars 2023

Årets første vårmåned, den lunefulle Mars!

Mars er årets første vårmåned og gir oss ofte en smak av både vinter, høst og vår. 



Årets mars har gitt oss mye vinter med snø, sludd, kulde, vind og vintersol.



Fra jobb så kan jeg følge med på korsen været er og korsen det forandrer seg. Livet på sjøen er også stadig i forandring.
 Aldri er en dag lik og det er så mange flotte motiver som kan foreviges, men jeg må bare ta meg sammen og ta vare på dei aller fineste bildene.



Men vi hungrer no etter varme, sol, hestehov, kvitveis og grønt gress, mildere vind og isfrie veier og stier.  
Folk gremmer seg over snøfall på snøfall og det er fullt forståelig. Jeg er der sjøl, men brodder og ullgensere redder som oftest meg når ønsket om litt utsikt og kveldstur står øverst på ønskelista.


No lengter jeg etter turstier uten snø og is, vårsol som gir varme kinn, kvitveiser og fuglesang....og tursko uten brodder.


Et av dei koseligste vårtegna er Fossekallen,  som hvert år i midten av mars "sitter og bukker" på steinene nede i elva ved huset vårt og speider etter mat. 
Denne vakre nasjonalskatten som minner oss på at vi går mot lysere og varmere dager. 
Velkommen skal du være...i år oppdaget jeg den på samme dato som i fjor....for minnet kom nemlig opp på Facebook.



I dag har jeg holdt meg innadørs. Ute varierer været mellom snø og hagl. Hadde gledet meg til å bruke dinne søndagen ute, men det frister lite. 
I går derimot, så våknet jeg til strålende sol fra blå himmel. Nydelig!
Forrige lørdag var det slalomski og renn i fine bakker i nydelig vær på Hafjell, mens i går blei slalomsko/ski erstattet med tursko og brodder.





Molnesfjellet blei formiddagens turmål

Turklærne ligger bestandig klare og niste/te er raskt å få i sekken. Klar, ferdig, kjør......
Iskald vind førte til at husbonden måtte trekke seg fra turen. 
Det første jeg fikk øye på i det jeg gikk ut av bilen, var 3 havørner som svevet over oss. Våren altså....for ei spennende årstid..både for folk og dyr.
Jeg festet broddene under skoene og kom meg oppover mot den lille toppen med den fantastiske utsikten. 



Selv om jeg har vært der et titalls ganger, så er det alltid noe nytt å se.....skyer, hav, vær, båter, ørner, solnedganger, farger.... og for litt siden møtte jeg en hest og dens eier.
Molnesfjellet...ei perle på jord og lett tilgjengelig for dei aller fleste. 
360 graders utsikt fra toppen for en slik liten innsats er godt betalt. 
Kan anbefales på det aller varmeste.

Og der på toppen såg jeg ørnene sveve over meg....havørn som flørtet i den skarpe og klare vårlufta. Kunne høre kor dei "kjatret"......herlig!



Iskald vind på toppen av fjellet som beit i kinna, men fant meg ei lun krå og nøt litt formiddagsmat. Varm te, havrekjeks med brunost....og litt oppskjært appelsin gjorde susen. 
Knipse, knipse ...et militært fartøy var på veg mot Ålesund.......liker ikkje at det er så spent verdenssituasjon no. 
Kald vind gjorde sitt til at nedturen gikk unna i rask fart.
Pannebånd, hansker, vindtette klær og broddane gjorde turen tilbake enkel. Der ventet privatsjåføren med en oppvarmet bil.

Kaffilaffi-stopp på Dråpe???
Blei en times tur på kafe siden Knut`s fetter og familie fra Hareid var på bytur og gjerne ville treffe oss.
Turgenseren i islandsull føltes ekstra varm når jeg drakk en Kaffilatte som jeg hadde bestilt litt ekstra varm. :)

Så det var bare å komme seg ut på tur igjen !
Knut skulle i bursdagsselskap, mens jeg hadde avtalt å møte Ann Cecilie for en ettermiddagstur på vakre Flø!




Storhavet, pålandsvind og store bølger. 
Flø...aldri en tur som er lik. 



Vi 2 har vært der in all slags vær og årstider...sol, snøkave, regn og nesten storm i kasta....og i kveldsmørket med en klar stjernehimmel og en måne så stor som en gul ost.
I går var det enorme bølger. Vi gikk så langt vi kom på vegen  før vi snudde for å finne oss en litt lun krok for å nyte te og annet.
Facinerende å sitte på dei store steinane i fjøra og høre, kjenne og se på dei enorme bårene som slår inn mot land. 
Om vi har sett dei før....ja, men blir aldri lei. 

Så bar det hjemover...til sofaen og litt middag. 
Fortsatt tidlig kveld, men det har vært ei hektisk, men veldig kjekk uke.

Kjekt kafe-treff med ei venninne onsdags kvelden.

Treff i Molde med Husflidslaget på torsdagskvelden...og veiene over Ørskogfjellet var tørre og fri for snø, og Trollbittet skinte kvitt mot den knallblå himmelen! mitt favorittfjell nr.1




Kjøkkentjeneste på jobb fredag, i tillegg til bursdagsfeiring for mamma på ettermiddag/kveld.

Mye frisk luft på lørdagen...så da svima jeg av på sofaen et par timers tid og det gjorde godt!
"Drosje-service" kl 02.30....




Jada, sånn gikk nå uka!

For å si det slik som mi gode kusine Kristin sier til meg når jeg har hatt det litt hektisk, eller mannet meg opp til å gjøre nokke som "har kostet" litt: 
DU KJENNE I HVERTFALL AT DU LEVER !!!! AMEN !
Ja takk...det kan man godt si !!



Ny uke og nye muligheter....håpe bare at våren kommer !! Haha.....










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar