onsdag 2. september 2015

Allerede september...........!

Høstnatt 2014

Så sitter jeg her da...og ser at det har blitt natt ute..........ikke en lys sommernatt, men en høstnatt.
Bilen er full av dogg, og temperaturen ute er ca10 grader. Ikke verst egentlig, når jeg tenker på at i sommer var dagtemperaturen helt ned i 6 grader.
Men vi har altså brukt opp den første dagen i september og årets første høstmåned er i gang.
Så da jeg kjørte hjem fra jobb i dag, la jeg merke til at mange av trærne hadde fått nye farger på bladverket....gult, brun, oransj.............en palett som jeg trives med.

Det mørkner litt tidligere for hver kveld, og gresset vokse saktere!
2 ting som gjør meg glad....for da kan jeg tenne lyktene mine med store stearinlys på trappa, og gressklipping er snart unødvendig.
Stearinlys inne derimot, skal det bli mindre av.
Brannfaren er jo en ting, men soten...grøss og gru!
Med nymalt stue og kjøkken så får jeg se om jeg kan drøye det en stund, og heller investere i batteridrevne lys.
Når vi fjernet bilder på veggene i sommer for nymaling, så ville jeg kaste opp.Veggene var musegrå, og jeg tenkte.......fysj....vi har levd i et møkkahus!!
Neida....det har vi ikke, men hadde ikke tenkt over at veggene hadde skiftet nyanse fra hvit, til grå!!!
Men nå er dei lyse igjen...enn så lenge.

Men sommermåneden august 2015...med både fineværsdager og regnværsdager er over og er nå bare minner i tidens minnebok.
Vakre minner fra gode feriedager, slitsomme minner fra jobbstart og spennende minner fra studiestart.
Feriedager med late frokoster og seine kvelder......! Hmmm...kjekke minner.
Jobbstart med masse beskjeder, nye bekjentskaper, tidspress, seine ettermiddager før middagslaging,
planlegging og så forhåpentligvis noen timer søvn, hvis ikke nattetankene tar dei.
Studiestart med spenning og sommerfugler i magen. Klarer jeg det? Kjenner jeg noen der? Så mye kjekt jeg skal få lære. Aldri for gammel til å lære noe nytt !!
Føyer seg vel bare inn i rekken av:Wenche gjør ting hun ikke kan.

Jeg avsluttet august med en liten tur på Langevannet.
Satt nå der oppe ved vannet på en stein og nøt stillheten.
Men da kom det to unge menn i sin beste alder, som rigget seg til et stykke unna meg, men midt i mitt øyensyn og gjorde seg klar for bading.
Reiste meg opp når dei hadde kasta turgenseren og låra turbuksen. Ditta kunne no bli litt pinlig...kanskje ikkje for dem, men for meg. Hadde dem ikkje sett meg,kanskje???
Dem letta ikkje på øyenbryna engang, så mens t-skjorta blei vrengt av....var jeg superrask over demninga og satte i vei nedover mot bilen igjen.
Ikkje søren om jeg skulle bli omtalt som " ho gamle kjerringa som glodde på oss når vi bada".
Nei....utsette seg for slikt??? Kommer ikkje på tale.

I neste uke må jeg inn på hytta å plukke litt rips.
Har ikkje tid før!
Har allerede både saftet og syltet litt av hvert.
Som etterutdanningstudent på Mat, Kultur og Konservering, så må man praktisere litt.
Så smakfull sol/rips-saft, ripsgele, rosegele og hermetiske stikkelsbær står no på lur i kjølerommet til bruk på en kald vinterdag.
Til helga blir det Kortreist Gjestebud som tema på studiehelga! Spennende!



Men må jo også ha litt ripsbær på lur i fryseren til ripsdesserten på ymse gjestebod.
Sommersmak midt på mørkeste vinteren er tingen.


Men alt er jo litt seint i år......så det blir vel oktober før dem gode Aromaeplene kan høstes, og tyttebæra får vi leite etter når vi skal på jentetur til Rondane i midten av september.
Leste i avisa i dag at hjortejakta har begynt, og jegerne har allerede fått felt en del dyr.
Skrekk og gru...best å finne frem refleksvesten om jeg skal våge meg ut på en ørliten sopptur.
Nei...med all dinna flåtten i tillegg til adrinalinfulle jegere, så får jeg holde meg til champinjonger. Dem er lette å få tak i heile året.
Tja...et par timer søvn må e vel ha...får vel finne senga.....ikkje sikkert e får sove.................men har no ei god bok eller 3 på nattbordet...om tradisjonsmat, korn...ZZZ..Z  :)


Krim på lydbok på kjøkkenbenken og fagstoff på nattbordet.!!!
Ja, "det gjelder å prioritere tida si" , som min kjære sa til meg når gutta var små!!

Ja...prioritere meg her, og prioritere meg der, sa kjerringa mens ho rørte i gelegryta, hørte på ei lydbok, venta på at rundstykka skulle hevest slik at steikovene kunne brukes til annet enn sterilisering av glass!! Sa nokke prioritere tida si???

Natta!!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar