fredag 1. mai 2015

Ikkje 2, men 3.....

No er det liv på gården, for det har kommet mange lam til verden siste uka.
Det er ikkje måte på kor dem hopper og spretter, breker og roper etter mor bare ho er et par meter borte!!!
Dei eldste er i trassalderen allerede, og hoverer med sin lærdom til dem ferskeste som knapt nok har fått tørket pelsen etter fødselen.
Men dei små tar fort etter, og allerede neste uke så regner jeg med at dem er med i stafettlaget...i allefall som reserver.

Dette er Olivia, 1 uke gammel!

For "Lam i farta" er virkelig en opplevelse å se på, når dem har fellesstart ved ei av dei store bjørkene og mål mellom 2 andre småtrær!!!

Men den store opplevelsen for meg kom på onsdagskvelden. Etter en lang arbeidsdag og så et koselig bursdagsselskap med nydelig baccalao hos min "ekstratante", så trengte jeg litt "hjernerens" som Bondekona en dag fortalte meg om!!!
Hjernerens, er altså få gå en tur i frisk luft, senke skuldrene og bare la tankene flyge...med positivt fortegn!

Så jeg dro rett fra selskapet, inn mot gården...parkerte og vrengte av meg "pentøyet".
Fikk på meg ei ruskejakke og et par joggesko som jeg har liggende i bilen.
Kvelden var så fin...klart og litt kaldt, men sjøl om klokka var nærmere 21.00, så var det fortsatt et godt lys !
Sauene såg meg allerede langt ned i bakken, og kom springende mot gjerdet for å hilse på meg.
Oppdaget fort at 2 søyer manglet i flokken.
Langt borte på bøen, så jeg den eine søya, Smula,...med nokke lite, spraglete svindsende rundt beina!!!
Et lite lam, som nok var født tidligere på dagen.

2 av 3.....



Ga dem andre sauene litt kraftfor slik at jeg fikk samlet dem et sted...og da fikk jeg øye på Fru Brille.
Langt nede i vinterhagen sto hun....like ved ei gammel bjørk. Så ut som hun var klar for å føde...og jeg fòr opp i tørkehuset og fant en gammel, liten kikkert.
Godt støttet opp mot det gamle tuntreet, så prøvde jeg å stille inn kikkerten. Den var nok både gammel og skral, for klarte kun å se noe når jeg kneip sammen det ene øyet.
Men alt var bedre enn dei "progressive/aggresive brillene".
Zoomet meg inn  mot stedet hun stod på og da så jeg plutselig at hun født et pittelite lam.
Hun vasket og slikket det tørt, og etter bare nokken minutter så gjorde det flere forsøk på å komme seg på beina...datt litt, stod på kne, men med et lite, hjelpende puff i rompa av mora, fant den balansen!
Åh....kor rørende det er å se på dissa små, viljesterke lammene.

Men  så dyttet mor lammet litt unna....og i det jeg fikk stilt inn kikkerten igjen, så fikk hun et lam til.
Tvillinger.......!! Kor stas å få oppleve det da..!
Klokken nærmet seg 22.00 og etter å ha fått lagt på plass igjen kikkerten...gått nærmere vinterhagen og konstatert at begge lammene var på beina og godt passet på av den erfarende mammaen, så ringte jeg Bondekona og gratulerte med 2 nye tilskudd til "familien". LYKKE !
Jeg lot den lille familien få fred for "kikkeren" og ruslet lykkelig ned igjen til bilen i det skumringen seig på.

Men der slutter ikke historien, for dagen etter.... i kveldinga, så tikket det inn en tekstmelding fra Bondekona...............: "Brillesauen har ikkje fått tvillinger, men trillinger!!!!!!

I følge Storbonden så har der aldri vært født trillinger på Gården.



Ikkje lett å få  nærbilde av trillingene og mora. Dem holder seg for seg sjøl i begynnelsen,og det er jo bra!

Så det blei ei "travel" natt...delvis tilbrakt på sofaen i beredskap i tilfelle min yngste gullgutt, som startet russefeiringen i går, trengte skyss hjem...........og med hodet "fullt" av hoppende lam,  så kveilet jeg meg omsider i bingen da russen min kom hjem i 03.tida!!


Da begynner det.......og heldigvis tror mor at gullgutten er en fornuftig kar.

Våknet tidlig i dag, proppfull av energi og fikk både ryddet hus, vasket og hengt opp klær og steikt opp vafler til russen min til frokost.........og litt til meg og!!

Frokost med norsk stadard? Neppe!

1.mai og fridag...ikkje nokke problem for meg å fylle den dagen med nokke kjekt.
Litt over 11.15 var jeg oppe på gården og fikk sett på, og forsøkt å forevige trillingene.
Bukkene Bruse hadde Bondekona kalt dei i og med at det var 3 gutter.
Håper bare at mora har nok mat til alle 3.

Så fine,men også så forskjellige. Og så jeg da, som begynte å tvile på at "Brummen" hadde klart jobben sin med søyene!!! Sorry Brummen.... du skal få den beste attest med deg til barndomsheimen din , når Storbonden bestemmer seg for å frakte deg over fjorden igjen.
Jaja...2 søyer igjen som venter lam............! Regner med at Storbonden melder meg når resultatene foreligger ! Han er grei sånn....

Hane og høns var også frittgående i dag.....og dinna forb....hanen rant etter meg og angreip meg flere ganger! Jeg hufset mot han med kameraveska mi, uten at han ga seg! Til slutt ga jeg han et realt spark bak, og da gav han seg!!
Etter det så turte han ikkje mer. Han møtte sin "overkvinne" der, meinte Bondekona!
Jaja...får no se kor lang tid det tar før Bondekona bestemmer seg for at han skal bli frikasè !

Om e skal ha høner i hagen, så får dem ingen frier...det er i hvert fall sikkert!

Så det er ei artig tid fremover no, og jeg blir aldri lei av dissa turane inn til Gården.
Må skrive ned nokken av opplevelsane her i mi digitale minnebok, slik at jeg kan mimre om dem seinere, når jeg kanskje ikkje har muligheten for å ha sauevenner lenger!

Og siden "argaste gut`n- Knut`n" er i USA, så er det godt å ha nokke å gjøre på når det er fri.
I morra så tror jeg det blir vedsaging på Søre. Far min mente i dag at vi hadde no så mye ved............neida paps....det blir aldri nok ved!!!!!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar