onsdag 30. juli 2014

Spaniaferie...veldig kjekt!!!

Så var det tid for å sette seg ned med 2 knekkebrød og en god kopp te, og mimre litt om ferieturen vår til Spania.

Turen til et sted som det tok  flere dager før jeg lærte meg stedsnavnet på...det enkleste var å si...et lite stykke unna Murcia. Men stedet het altså Condado de Alhama !
Et sted som Knut og gutta hadde besøkt sist vi var i Spania, mens jeg lå syk i huset vi leide i Althea.
Joar, Knut sin kollega og gode venn har leilighet der...og fristet oss med å snakke varmt om både leilighetene og beliggenheten.

Først hadde vi et par koselige dager i Oslo hvor vi traff Mathias, Anne Lone og Mads Peder.

Så var det en ganske grei flytur til Alicante, og deretter leiebil til leiligheten.
Leiebilen ja,..en helt ny Fiat 500 L...peset seg avgårde, og blinket rødt til tider ( var ikkje vann på radiatoren fant vi ut dagen etter!!!).....GPS`n fant ikkje adressa...og ute var det skikkelig mørkt!!!
Jaja...omsider kom vi frem, og Joar møtte oss og loset oss igjennom sikkerhetskontrollen på stedet og frem til leiligheten.
Kjekt med en "støttekontakt" på nye steder.

Men vi blei raskt kjent på området, og Knut hadde mange bekjente der som han kjente gjennom Joar.
Simon, yngstemann til Joar og vår Edvard kom godt overens, og Bent Svele med familie og venner hadde treningsøkter for ungdommene annenhver dag.

Deres Mia og venninnen Martine imponerte med sin styrke og utholdenhet.
De er nok jenter som har som mål å bli landslagsspillere i håndball,og det målet tror jeg de klarer.
Så dissa 4 ungdommene holdt i lag og hadde det så kjekt.

Knut lager egg og bacon til Edvard hver morgen, og fulgte med på treningene, men da altså fra sidelinja!!
Hadde forresten ikkje hatt en sjanse i verden i det treningsopplegget som Bent la opp til ungdommene, for han er knallhard!!!
Der var det ikkje nokke "kjære mor...".

Jeg benyttet tiden til både manikyr og pedikyr...og litt rolige morgener med en bok og kaffilaffi på frokostterrassen.

Vi alle koset oss både ved bassenget og flere ganger på stranda.
Stranda lå 20 minutter unna, men når vi kom i 14-tida gikk alle spanjolene hjem til sin siesta, og vi hadde mer eller mindre området for oss sjøl.

Litt solbrente blei vi, men jeg truet alle til å smøre seg med høy solfaktor ....og da gikk det bra.
Joar disket opp med flere middager til oss, bl.a bursdagsmiddag for Knut ! Koselig!
Og det var stor gjensynsglede når Elisabeth kom nedover!
Vi hadde ikkje sett hverandre siden ferien i fjor!
Men praten gikk i ett, som det gjerne gjør med gode venner !

Knut, Elisabeth og Joar( og jeg! ) ...klar formiddag i Mazarron.

Takterrassen til Casa Svele, som Bent og Joar eier i lag,  blei et naturlig samlingspunkt for hele gjengen! Og siste kvelden forlot dei fleste damene selskapet når det var passert midnatt, mens herrene fortsatte til de små morgentimer. Jeg hørte rykter om både allsang og tilsnakk av vakter!!!
Vi skulle dra morgenen etter kl 08.00 for å komme oss hjem til Norge.
Jada.....kommentarer her er vel unødvendige!!

Men som Knut sa....vi kan jo sove på flyet, og før take off, så gjorde både han og Edvard det!!

En dagstur til Quesada for å besøke familien Utgård Dimmen var planlagt på forhånden, og det var så kjekt å møte dei!
Hildegunn og Ingvald disket opp med lekker lunsj, og middagen tok vi på "byen".
Alle dei 3 flotte jentene har jo flere ganger møtt Edvard, så der var det kontakt fra første stund.
En eller annen finale i fotball skulle sees ferdig før vi skulle kjøre hjem, og etter ha-det sermonien startet vi...kjørte i 8 minutter...da lamper på dashbordet blinket og bilen hostet og hoppet. . Vi gjorde vendereis, og fikk overnatte i Utgårds resident, så dagstur blei til en 1 døgns tur.
God plass i et lekkert hus...det var ikkje nokke sak.
Takk,snille Hildegunn og co..........vi hadde det supert.
Ps: sitronslang var tingen....ikkje nokke å si på innsatsen iallefall,selv om fangsten ble så som så !

Ny bil, og nye muligheter. Nøt nydelige ettermiddager på stranda...men en dag svima heile familien av, og sov inne opptil flere timer i deilig kald luft fra klimaanlegget.

Men 10 dager gikk fort...og det var akkurat passelig ferie i sol og varme.
Vi var ikkje på en shoppingtur bortsett fra i matbutikker da....!
Ganske uvanlig for gutta i familien Mo. Men bading, sosialt samvær og trening blei prioritert ...og det var no heilt greit!!

Hjem til Norge...fortsatt sol og badetemperaturer, en liten Harryhandel i lag med tante Einy( forresten ikkje så liten...! ), en deilig grillkveld hos familien Aasebø i Okserødkilen,
og så en tur opp til Rammen og bror Per Harald.
Der blei det baksting i bakerovnen...og fast bopel for meg i en drøy uke, men den historien kommer i neste blogginnlegg!!

Så var den ferien over........utrolig så fort tida går når man har det kjekt!!!!