lørdag 30. desember 2017

Kvelden før nyttårskvelden...

Bilderesultat for nyttår
Ønskes til gode venner og slektninger !



Så er det snart nyttårsaften 2017, og her sitter vi 2 gamlingene ...i hver sin stol...Knut hostende og harkende ..dyktig forkjølet, og jeg med manglende hørsel på et øre pga ørebetennelse !  
Det med hørselentapet kan for så vidt være greit akkurat i kveld, for når det er fotballkamp på tv og Liverpool vinner sin kamp så brøler gubben så mye at det er greit at jeg har et øret med en megapropp i. Og når så Man.United spiller neste kamp og eldstemann sitter i sofaen med Man.United-trøyen på og blir terget av faren pga dårlig spill, ja da er det nesten en velsignelse å vende det døve øret til!
Lykkelig er jeg som ikkje engasjerer meg i fotball...............en Arsenal-fan, en Liverpool- og en Man.United tilhenger under samme tak er virkelig ikkje å anbefale. 
Det er da jeg vanligvis går meg en tur, men i dag ble det hodetelefoner med lydbok og litt bloggskriving siden formen var heller laber.

Et år går jammen fort og jeg har alltid så store planer for alt jeg tror jeg skal rekke å gjøre på dissa 365 dagane. Turmål jeg skal nå, gensere jeg skal strikke, folk jeg skal besøke og steder jeg skal reise til...............og  ja...mange flere planer! I år som i fjor blir det endel overføringer fra 2017-ønskelista og til 2018-lista. Var vel det en før gjorde med ubrukte feriedager.....men den sjansen har jeg ikkje, dessverre.
Jaja...sånn er det vel for mange, og hadde jeg bare fått innvilget den søknaden om utviding av døgnet  noen timer, så hadde det meste ordnet seg...trur e !!

Men jeg rekker mye når jeg svinger meg rundt.
Året har gitt meg kjekke ferieturer, hyggelige arbeidsoppgaver, flere familietreff på tvers av fylkesgrensene, flotte konserter, Stikk Ut-turer, matauk og ikkje minst lykken over ei ny lita gulltulle i familien og en helse som etter en trøblete start i 2017, rettet seg opp og blei bra når våren kom.

Så jeg har ingenting å klage over......men kan ydmykt si at min kjære er fortsatt den aller beste og ungene er kjekke karer som  klarer seg bra.
Da er en heldig i loddtrekningen i livet, når en ser og hører om armod, krig og elendighet! Vi må være rause med våre medmennesker både i tanker, ord og gjerninger.....!


Nydelig bilde lånt av Lisa Aisato

Desember har gått som en røyk, og kjekke kveldsmåltider på julekjøkkenet med mange gode venner har vært så koselig. Adventstida er ei god tid for å møtes til " te og poesi" med noko attåt, masse god prat og latter.




Og nissefamilien har også i år fått nokken nye familiemedlemmer. Mannskoret Kvist og Kvast fikk 2 nye, sårt trengte tenorer. Opphavsmannen Ole Jonny Larsen, som "gir kormedlemmer"  til oss og får ulike typer hjemmelagede, smakfulle geleer i retur, ble overrasket over hvor stort "koret" har blitt. Tror det teller 33 medlemmer med dirigenten !!! Ingen grunn til å bryte en god tradisjon var vi skjønt enige i.   2 staute fjøsnisser og et nissekjærestepar har også funnet sin plass på kjøkkenet. Dei blei tatt hjertelig imot.


Julaften blei feiret med altfor mye god mat og drikke! Tradisjon tro så måtte gutta ta nokken tøysebilder.....faren er den mest søsete av dem, men det vises på bildet !! Nokken nisser har fått plass i utestua og måtte ufrivillig være med på årets bilde!

Dei gærne har det godt !!!


Om få dager er det frem med kassene fra raftekottet, på med pysj på nissene og drysse på søvnstøv nok så de holder seg rolig de neste 11 månedene.
Julekort/julebrev blir sett på og lest enda en gang før de arkiveres...en sann glede å få hilsner i postkassen fra slekt og venner rundt om i landet. Var selv en stor sponsor av Posten i år......men det er snart så kostbart å sende mer enn et enkelt postkort, at Posten selv priser seg ut og det er fristende å sende bare en hilsen på nettet. Men jeg koser meg med å lage kort/brev som forhåpentligvis kan glede mottakeren. Det er også en god tradisjon som jeg prøver å holde på.

Vinteren og julestemninga kom natt til 1.juledag, og Anne Grete Preus skriver så nydelig i sin sangtekst: Når himmelen faller ned.

Takk for den unyttige snø
Til bry og til besvær
Nå inntas jorden av en himmelsk hær
Uten bomber og granater
Tvinges hele byen i kne
Alt går litt langsommere her på jorden
Når hele himmelen faller ned

Og sånn blei det i Romjula....men det var vakkert ute og fint å gå tur i nærmiljøet. Det er godt å bevege seg ute, med sjal, lue og julepresangvotter som varmer både hjertet og hendene. Stille snøtrakk med en vintersol som du bare ser i det fjerne og hvite, glitrende trær som gir deg et lett snødryss når det blir et lite vinddrag i lufta.
Noen svarttraster har valgt å overvintre på Vestlandet, og ser ut som de har funnet bra med mat heldigvis. Dem har iallefall tatt på seg vinterfjærkåpen sin der de tripper rundt som nesten runde, svarte baller med tynne bein og nebb. Dei gir meg et håp om at våren kommer...iallefall om noen måneder. Solsnudagen er jo over, og vi kan se frem til litt mer dagslys fremover. Hverdagslykke!!!

Godt å ha trimløypa i nærheten på en vakker vinterdag.

Men nå blir det vel ikkje tur ut før vi skriver 2018.....dinna øra trenger varme og medisin.....en rår ikkje over slikt.
I morgon , i morgon men ikkje i dag......! Da får vi satse på at nytt år gir nye muligheter, og siden kjølerommet kaster på meg 2 kilo sideflesk hver gang jeg åpner døra, så må dei gode sjokoladane, restane av julekaker og smakfulle marmelader til dei velmodna ostene reduseres til et minimum om beltet skal få et snev av midje å plasseres på når det nærmer seg vår og ulltrøy og stillongsen skal legges bort.
Badesesongen kommer brått på og badedrakten skjuler ikkje akkurat bilringane...badeburka er jo ikkje i mitt garderobeskap, så da må inntaket av søtmat reduseres og svettedråpene økes! Om jeg klarer det vil dessverre vise seg, men den som intet våger...intet vinner.  Klarer meg med bronsemedalje...trenger ikkje gull :)

Bilderesultat for trening
Skal ikkje stå på innsatsen...tror e !

Hverdagen kommer brått på, og julefri har vært herlig avslappende.
Seine morgener, tv-titting, bøker og juleblad som selskap til juletekoppen og noen peppernøtter, terningspill, koselig middagsinvitasjon til Hareidslekta med nydelig baccalao på menyen, sier en absolutt ikkje nei til, og nyfisket sei en romjulsdag...ferdig filetert og levert av en god venn, blei blant annet til et herremåltid med seibiff ! LUKSUS.
Ja...det er nok på tide at hverdagen kommer, for en blir rett utskjemt av slik etargilde og latskap.
Men kjekt er det no da i mørketida.

For det nye året ønsker jeg alt godt for familie og venner. Jeg håper at det blir tid til å møtes og dele gleder. Å gi av sin tid og få av andres tid er ei gave som er mer kostbar enn vi aner.

GODT NYTTÅR 2018 OG TAKK FOR DET GAMLE.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar