søndag 22. oktober 2017

Som et bittelite støvkorn i det store universet.


Bilderesultat for oktober

Da var det blitt oktober....min måned og i dinne måneden hadde jeg ei langhelg fri fra jobb....! 
Det hadde jeg gleda meg så veldig til, og alle som kjenner meg vet at jeg stort sett ikkje klarer å holde meg i ro, men må ha ihvertfall et mål for en tur eller 2 !!
Dinne langhelga var intet unntak........og siden jeg i heile september var på farta, så tenkte jeg at jeg skulle roe ned og ta nokken lokale turmål.
Og oktober kan være så vakker...med alle fargane, og dei vindfulle dagene kor det gule bjørkeløvet svirrer rundt hodet ditt....en herlig følelse som jeg har vært glad i siden barndommen. Det er nokke sånn barnslig ved det, samtidig som det viser en trygghet om at høst er høst med regn , nordavind fra alle kanter og løvfall med gule, røde. oransje blad som gir et fargespill som jeg blir glad av.

Og fuglane tar til vett og flyr mot sør...men før dei flyr så samler dei seg i store flokker...Svarttrost, Sidensvanser og Bokfinker. Det facinerer meg å se dei store flokkene flyr samlet, snur raskt i lufta og  lander i et tre eller ei busk...kvitrer i vei og fyller magene med Svartsurbær og Rognebær, for så å sette seg på telefonstrengen utenfor soveromsvinduet vårt og skite på bilene våre !!
Det er heilt greit...for det er så kjekt og nostalgisk å oppleve ditte faste ritualet hvert år. Så frem med vannslangen og spyl over bilene...ja, e gjør det så gjerne !!

Epler fra eget tre....og så nabokatten da !!!

Frihelg og turplaner...og DÅRLIG vær...nedtur!
Men jeg manglet ikkje på arbeid som kunne gjøres, for epletreet vårt har bugnet av nydelige Aromaepler og som den matglade sunnmøringen jeg er, så har jeg ikkje sjanse til å bare se på at dei ramler på gresset og råtner.
Alle som har ytret et lite ord om at dei gjerne ville ha nokken epler, har fått MANGE...gjerne en heil bærepose eller 2.
Så jeg har spist flere epler for dag, laget eplegele og eplekaker og dinna ruskeværsfredagen laget jeg 10 smuldrepaier som vi skal nyte en vintersøndag når sosakjøttet er fortært, snøen virvler rund hushjørnet og vi trenger et sommer/ høstminne......og hva kan vel være bedre enn en eplesmuldrepai med vaniljesaus....Så min nye fryser i garasja er gull verd...når den inneholder bringebær, rabarbrapai, eplesmuldrepai, lammelår og blåbærsaft og litt av vært annet!!! Neandertalergenet er fortsatt sterkt i Fru Pettersen Mo !

Men fredagen gikk fort og målet for lørdagen var Misundtrappene.........!
Pent.no sa sky, vind, regn og et snev av sol..............heilgardering!
Så etter lørdagsfrokosten og 2 slag med 10.000 mot min kjære, så blei jeg surere og surere etter som været ute blei gråere og gråere, og når det braka løst med torden og lyn...ja da hang geipen på nederste knapphullet! ( Og det gjør den ekstremt sjelden! )
Ta bilen og finn sola, sa min snille mann og i det samme mottok jeg en tekstmelding med bilde fra storebror i Gausdal som viste for et vakkert vær der var !!
Det var en styrelse..tror e !
Så jeg svarte min bror med tekstmeldingen: Kommer jeg, starter i 11-tida !!!
Svinga meg på vinkeltærna...pakket litt ullklær, sovepose, SOLBRILLER og toalettsaker, lasta ned ei lydbok, gav verdens beste en smask og vendte Berlingoen mot Rammen og SOL !!

Vakre biler, storslått natur og sol !


Tok meg et lite stopp på Slettafossen og utfordra redselen min heilt tilbake fra barndommen....å stå på brua og se ned i juvet ! Magesug og litt skjelving i knærna, men e takla det fint! Stolt, sjøl om det har tatt meg mange år å tørre det !
Avdemsbue på Lesja er et koselig stoppested og har verdens beste brunost....Heidalsosten, og god is som virkelig glir ned på høykant !! Jatakk til begge deler.

Ei lita perle langs vegen ! Avdemsbue.

Så fant jeg altså sola, trengte solbrillene og smilte omkapp med den fra Bjorli til Rammen.
Rammen ja....deilig middag, medbrakt eplepai og baksting av nydelig grovbrød og en stjernehimmel blinkende, heilt uten lysforurensing. Lykke !

Og når vi satt der ute på platten i mørket, godt påkledd min bror og jeg, med nydelig rødvin i glasset og kikket opp på stjernehimlen med stjernesky, stjerneskudd og satelitter som gikk i bane, så følte jeg meg som et bittelite støvkorn i det store universet. 
Det var litt skremmende og nifst, flott, rørende og overveldende å sitte der i stjerneskinnet ...........liten, ubetydelig og middelaldrende, men også glad, takknemlig og lykkelig for å få være tilstede akkurat der.

Aldri lei av dette stedet til min bror og svigerinne i Gausdal.

Søndag og klar for hjemreise etter en frokost et høyfjellshotell verdig......!
Pjong....der hoppet høyre brilleglass ut av brilla mi, og til tross for iherdig forsøk fra min bror lot ikkje skruen seg feste igjen !! Ka gjør e da, når e skal kjøre 4-5 t aleine, med et syn som ikkje egner seg til bilkjøring uten briller ???

I kø for "mannen" ...hadde det vært for 30 år siden så....

Solbriller med styrke blei redningen...i regnvær fra Dombås og hjem....i mørke tuneller og skumring ! Såg unektelig svært teit ut, men.....ja, når rådyra er gode osv......!
Men kom meg hjem og var fornøyd og blid etter speedturen til Gausdal.


Misundtrappene...endelig etter flere planlagte turer...kor været stoppa meg.

Og i dag...lørdag en uke etter, kom jeg meg jammen opp Misundtrappene i lag med kjekke Monika fra Eidsdalen.
Flotte trapper laget av flinke sherpaer...mange trappetrinn, ganske høye, så da blei det høye kneløft oppover bratta! Og min gamle Bergans rypesekk inneholdt både niste, klesskift, vannflaske, kamera og stormkjøkken til å lage kakao med. !!
Apropos storm.........etter første trappetrim gikk vi videre på ei steinete rås mot neste trappetrim opp til Digergubben !
Å kor det blåste....tror kanskje det nesten var storm i kasta, og jeg har rikelig med både sideflesk og tung beinbygning og står støtt til vanlig, men jeg måtte virkelig lute skuldrene for ikkje å bli "tatt av vinden".


Kakaokos med sol og fin utsikt! Og det ekje klestørken min, men bønneflagg!
Vet ikkje om dem hjalp på knærna, men kanskje på nokke anna??

Med nyvaska hår uten noen form for gele eller styling, så blei sveisen nesten eksentrisk !!
Sjalet i halsen blei tvinna rundt hodet for å unngå øreverk, så bildene taler vel for seg selv....VINDFULLT!
Fra Digergubben var det ei fantastisk utsikt til øyer og hav så langt vi kunne se. Ja vi såg heilt ut til Bud, og Monika fikk nesten tårer i øynene av å se sitt barndoms hjemsted omtrent "fra lufta". 
Og siden fergerutene absolutt ikkje var på vår side, så hadde vi  ekstremt god tid til ferga hjem...faktisk 2 -3 timer. Så da kom stormkjøkkenet og rødspriten til sin rett!
For dei flinke sherpaene har jo skjønt at vi trenger kvileplasser både på oppoverveg og nedovertur, og der i solskinnet, på en vakker rasteplass med ubetalelig utsikt, blei det laga nydelig kakao som vi absolutt hadde fortjent etter en trappetur i vinden.

Så no sitter jeg i godstolen, med beina litt høyt....knærna verker litt, håret har landa og blitt ganske så flatt............. men jeg er så fornøyd med dagen! 
No kan e krysse av et nytt mål på turlista mi....! 

Ikkje sprek, men seig og sta! Det hjelper det !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar