mandag 14. august 2017

En sommer er på hell

Når du ser og hører årets første gåsetrekk fly over hodet på deg, eplene på treet i hagen begynner å få et snev av rødfarge og vekkerklokken ringer 06.20, skjønner du at sommeren er på hell og høsten nærmer seg raskt.
Bilderesultat for gåsetrekk
Høsttegn

Siden jeg har valgt frivillig...eller det er vel ikkje et frivillig valg egentlig...å bo på Vestlandet, så er det allerede et høstdrag i lufta og regnvær som er alt annet enn sommerregn.
Men det er kjekt å tenke tilbake på herlige feriedager og gode opplevelser med slekt og venner.
For første gang i mitt yrkesaktive liv, har jeg kun hatt 4 ukers sommerferie, og det er faktisk helt greit.
Jeg stortrives i min nye jobb som miljøterapeut og har så hyggelige kollegaer og fine arbeidsoppgaver.
Å være helt fri hver ettermiddag og ikkje måtte bruke tid på å planlegge undervisningsopplegg, foreldre/ansvargsgruppemøter, individuelle planer osv, er jo helt nytt for meg og føles veldig godt.
"For at noget få, må man noget forsake" lærte min farfar alle oss barnebarna, og det er virkelig sant.
Jeg har forsaket feriedager og litt lønn, men fått trivsel, helse og ettermiddagsfri...og for min del var det et helt rett valg som jeg ikke har angret et sekund på.


Bilderesultat for lykkelig gammel dame
Nye dager med nye muligheter.

Så i år har jeg nydt hver en feriedag og det merkes godt på bukselinningen.
" Alle disse matrettene som kom og gikk, ikkje visste jeg at de la seg rundt selve livet....."


ikkje rart at bukselinningen føles stram.............

Men no vet jeg det !!!
Da sommerkjolene, shortsene og tightsen var tilbake på lagringsplassen sin og hverdagsdongerien skulle på, så hadde den mest sansynlig "krympet" når den hang til tørk i sommersola. Et mysterium.

Så...det er bare til å innse at baguetter med nydelig Manchego og Serranoskinke, Tinto Verrano, Donuts, is og late, solfylte stranddager har satt sine spor.... særlig rundt midjen, som forøvrig er slik at jeg kan plassere beltet akkurat der jeg vil uten at det blir noen form for innsving der !!!!
Nå er det derfor Ryvita knekkebrød, te og tursko som gjelder. Ikkje fordi e vil det, men e må det !! 


Min far delte pipa med Padda !

Ferien startet med en sjåførjobb tur/retur Gausdal for å få mine foreldre ned til "en fredens plett på jord", nemlig Rammen. Med litt stopp både hos Padden og Bakeriet på Lom, så blei det en ekstra koselig tur for alle.
I vakre omgivelser nøt de en ferieuke i lag med min bror og svigerinne, mens jeg drog hjemom 1/2 døgn for å pakke kofferten, ligge noen timer på lading før vi satte kursen mot Oslo og videre til Spanias varme land - til sol, sjø og nydelige måltider !!
Så godt å vite at endel av ferien i allefall ville inneholde sjøbad i minst 20+ og solseng, solkrem med høg faktor og lesing av bøker som har lagt på vent noen måneder.
Det gjør noe med en gammel skrott å få fylt opp D-vitamin lagrene og ikkje minst få bort den litt gustne fargen som vinterhuden har. Brunt flesk er finere enn bleikt flesk, tror e !


Knut og ungene var i full aktivitet i bassenget.

Og i Spania hadde vi koselige dager i Quesada i lag med min gode venninne Ann Cecilie og hennes famile i huset deres. Bassenget ble flittig brukt, men vi fikk nå tid til både strandbesøk, grilling, restaurantbesøk og en superrask sitronslang. Hm...er det noe jeg har gått glipp av i barndommen som jeg nå må få "levd ut" ditta med slang???? Var jo alltid "for lita" til å være med storebror på slike skumle sprell.

Turnjenta Aina i et grasiøst stup.

Atter en sitronslang...vi kunne ikkje dy oss !

Resten av feriedagene var vi på vårt vante sted Condado de Alhama, sammen med gode venner fra flere steder i landet. 14 dager uten å lage en eneste middag... gå til duk og dekket bord . Herlig :)

Tur til stranda var førsteprioritet, men ungdommen ville selvfølgelig også en dag på shopping i Murcia, og da var vi 2 godt voksne på kafe og tapasbar for å nytte tida.Vil påstå at vi er ganske så tilpasningsdyktige. Litt nytt i garderoben ble det på oss også, men jeg er dårlig på shopping så det blei mest til Knut. Han fikk seg Salomon goretex fjellsko og lette turbukser i bursdagspresang med meg.
Lå en tanke bak, kan man si !!

Noen som nyter sommerferien.

Kan ikkje klage på en eneste ting i ferien, bortsett fra dei steinharde sengene i leiligheten.
Det føltes som jeg låg på en sponplate trukket med et tynt laken bare for syns skyld.
Det passer absolutt ikke min rygg! Jeg fikk minimalt med søvn om nettene, men tok litt igjen på solsengen og gledet meg virkelig til vi skulle ha en natt på hotell i Alicante før hjemreise.
Burde jeg ikkje skjønt det?? Sengene der var like harde, men siden jeg ble matforgiftet tidligere på kvelden så tilbrakte jeg ikke natten i sengen, for å si det sånn.
Men så måtte vi si farvel til Spania for denne gangen og fly til Oslo.

Vi tok en overnatting med familien i Asker. Lille faddergull Sander blei selvfølgelig midtpunktet og en blidere, liten sjarmør skal en lete lenge etter. Synd vi bor så langt unna.

Dinna gode, lille handa.....Sandergullet !

Så blei det kvelds/nattkjøring hjem til Ålesund og sengen vår.
For en lykke å bare kjenne kor madrassen føyer seg etter ryggsøyla.......nesten det beste med å komme hjem fra ferie.
Men jeg blir tankefull, ydmyk og takknemlig over at vi alle er friske og hele etter å ha fartet flere tusen mil , mens en får triste meldinger om bekjente som både har fått livstruende skader og  noen som har gått ut av tiden så alt for tidlig. Livet er skjørt.
Så det er jammen viktig å glede seg over hverdagene og hverandre. 

På tur på Lebergsfjellet

Vel hjemme fikk jeg gått noen fjellturer i lag med min kjære så vi fikk testet nye sko og turbukse!! Det fungerte bra, heldigvis !! 
En tur på havet med vakre Christian Radich var en av sommerens beste opplevelser.
Har alltid vært fasinert av den tremastede fullriggeren som fyller 80 år i år. I forbindelse med jubileet, så hadde de seilas langs norskekysten med muligheten for oss vanlige landkrabber å få bli med noen timer. Utrolig kjekt å få oppfylt min gamle drøm om en tur med denne skuta.
4 timer på sjøen, nydelig reker og byssebakt loff og vind i håret i Breisundet.....vidunderlig. 

Vakreste skuta som var en opplevelse å få være ombord på. Lykke !

Men alle som kjenner meg godt, vet at jeg er en rastløs person og etter noen dager hjemme følte jeg meg som en møll i et syltetøyglass, så jeg pakket litt i Berlingoen og vendte nesen mot Østlandet.
Et lite stopp på Paulsrud gård i Gausdal var et must. Herlige gardsfolka Anne Helene, Kjell og Thomas hadde heldigvis tid til en liten prat over en kaffikopp og en omvisning på dei nye stuene dei leier ut. Det er så vakkert der og for ikkje å snakke om den store gjestfriheten.....! Lykke !!!

Paulsrud Gard leier ut de vakreste små stuer !!
En virkelig god opplevelse for kropp og sjel !

Neste stopp blei middag på Ikea Hamar og en superrask visitt hos fam. Solberg/Svele for å hente et pokerbord til yngstemann i familien. Husfruen introduserte meg for ingefærte, og dermed hadde jeg litt å gå på resten av kjøreturen.
Sommernatta er lang, så det  blei omtrent midnatt før jeg "landet" i Fredrikstad og fikk servert en perfekt tekopp, svensk hvetekake med kantarellost!! Mmmm... kor godt det var !

Åh...aldri en sommer uten et lite stopp i Fredrikstad. 
Rakk 2 kaffilaffistunder i Moss og Gamlebyen, Harryhandel i Sverige og et besøk på gravstedet for å hilse på bestemor og bestefar, før jeg knappe 2 dager seinere reiste til Rælingen og brorbesøk.
60 mil hjem dagen etter er helt greit, når en legger inn lunsj på Ikea, en cowboystrekk på Vinstra, en ørliten blåbærjakt på Brøste og en rekogniseringstur til Berill i Innfjorden.
Mye en får tid til når en kjører aleine. Så blei det helg og litt tid i lag med eldstemann som var hjemme på ferie.
Mandag var det jobb igjen......og trimturene gikk dei kommende kveldane til Gausnesgården, Gausnestoppen og i trimløypa i Vika. Bare til å ta det vonde med roten!
No er det slutt på latmannslivet og meierismøret for dinne gang.

Bringebærlandet !
I det jeg skulle ferdigstille dette innlegget, fikk jeg beskjed om at min mor hadde falt stygt på Aksla og måtte tilbringe en natt på sykehuset , Kraftig hjernerystelse...2 blåveiser av dimensjoner  og kraftig forlått. Ingen brudd heligvis.....men huff...ditta var skikkelig trasig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar