søndag 19. mars 2017

En litt skranten kropp, som begynner å virke igjen, heldigvis!

Det er en god følelse å igjen kjenne at kroppen begynner å komme i normalt gjenge igjen og at rygg, nakke begynner å mykne opp etter flere behandlinger hos fysioterapeut.
Det er jammen ikkje mye man har å stille opp med når musklene i rygg og nakke er fullstendig stivnet og man visner vekk i armer og bein.. Redselen for at det er noe riv ruskende gale kryper inn i tankene, og fører til at energilagrene tappes og søvnen forsvinner. Beredskapsspenning i musklene etter noen år med høye skuldrer har kostet meg dyrt, men man lærer av det...og jeg tror på karma !!
Med god hjelp av fastlege og fysioterapeut, tilrettelegging og støtte fra kjekke arbeidskollegaer på min nåværende jobb, så er jeg takknemlig for at jeg igjen kan klare å fungere i hverdagen og ikkje minst gå på turer i skog og mark.

Fin tur og nydelig utsikt !

Forrige søndag var jeg og min kjære på en tur på mitt favorittfjell...Molnesfjellet !

Dette vakre, lille fjellet på 123 moh. som jeg det siste året har vandret på endel ganger og som gjør meg glad til sinns.
Ingen stor innsats kreves for å kunne komme dit og nyte havet og den vakre utsikten. Og når jeg i lag med han som jeg er mest glad i i hele verden, får dele denne turen og utsikta, ja da er livet virkelig godt å leve. !! Heldige meg.... !
Litt mat i sekken, termos med varmt vann som med pulverkaffi/kakaopulver fra sist hotellopphold... ( ja, e innrømmer at e tar med meg dem hjem, siden dem e så kjekke å ha med på tur !!!!!) gir en liten styrkedrikk i den litt kalde vinden...og vips, så har man en lunsj i det fri !!!


Vi er i mars og alt mulig slags vær kan vi forvente. I begynnelsen av måneden hadde vi oss en helg på østlandet, og vi fikk truffet gullgutten Mathias på Heidi`s Beer Bar...visstnok et veldig hot sted for dei unge i Oslo. Mathias var på jobb og arbeidsantrekket var lederhosen og rutete skjorte!! Jaja...alt kler den smukke, men jeg gjorde mine tanker om at det var no bra at jeg ikkje hadde ei datter som jobbet der, for dem antrekkene var nå litt mer "dristige".

Men gullgutten var i farta og storkoset seg i travelheten....og mamsen og papsen trakk opp snittalderen betraktelig den kvelden. Mange så rart på oss og lurte nok fælt på om vi hadde forvillet oss helt.
Heldigvis var vi bare på en snarvisitt, så etter 1 time ruslet " de gamle" hjem...eller rettere sagt bort til hotellet. Godt å kveile seg i senga etter en lang og travel dag. 
Det kjekkeste med å bo på hotell er å nyte en god frokost, men siden det på rommet stod et lite fat med 3 browniesbiter og en skål med jordbær og melonbiter......
så ble det bare plass til ei skive med brunost, 2 vitaminshot og en kopp te fredagsmorgen!!! Festfrokost er lov å unne seg når man har litt ferie!!

Jubileumsfeiring på Halen gård i Langesund for en av Knut sine største kunder var målet for reisen, og det var jo kjekt. For meg så var det kjekkest å treffe slekt og venner både i Horten, i Asker og i Oslo. Lille Sander-faddergull og lille Saga sjarmerte jo fullstendig et gammel-tante hjerte !!

Cheese  Doodles-lykke
Vi bodde en natt på Vulkan hotell, og var innom Mathallen søndag formiddag. Flaks for meg så var det Cheese Doodlesens dag, og det var gratis smaksprøver til alle.  :)
Lykke...det er jo mitt favorittsnacks !! Det geniale var at det ble servert med egen Doodles-klype....så da slapp en å lukte promp på fingrene resten av dagen.  At ikkje noen har kommet på det før???
Noen poser og noen klyper blei med i bagasjen hjem til Ålesund.....

Her går det unna....

I Oslo var det surt og grått, men når jeg gikk ned flytrappa "hjemme" på Vigra så var det pluss mange grader og nydelig kveldssol !!!
Men som alle vet som bor her, så skifter været fort. Uka etter så regnet, blåste og hagla det.

Gratulerer med 80-års dagen, besten !

Min far som fylte 80 år den 9.mars hadde tidlig bestilt pent vær, men nei...det blei ikkje innfridd !! Jaja, bursdagen var nå innadørs med nydelig mat, og kjekke gjester !! Vi hadde heldigvis ikkje planlagt utegrilling  :)

Men dinne helga er jeg aleine hjemme !! Ikkje hverdagskost, heldigvis !
Gutta er i Barcelona og jeg bare slapper av og gjør det jeg vil mellom klesvask og husvask.

Odelsguten på Garnes med årets første lam.

I går var jeg på Garnes og tittet på årets vakreste vårtegn, nemlig det første lille lammet som har Smilla til mamma !! 
En liten gutt trodde odelsfruen på gården !! Spennende tider fremover  nå. Hos dyra på gården blir det ingen lamming i år, siden der ikkje har vært nokken frier hos damene denne sesongen. Jaja...litt stusselig, men søyene får no seg et kvileår !!

Og i dag var Signalen målet. Har så lenge tenkt å komme meg dit, og endelig blei det realisert !! Fin tur, selv om det var ganske så overskyet og kaldt.  Men ull fra topp til tå og vindtette klær er et must når en bor her på Sunnmøre.
Jeg prøvde å finne et sted i le for å nyte medbrakt niste og kakao, men det var ikkje lett.
Det blåste nordavind fra alle kanter, og mellomleggspapiret på skivene flakset avgårde, men jeg fikk heldigvis reddet fårerullpålegget så lå oppå skiva !!

Deilig mat på toppen av Signalen.

Kakaoen smakte himmelsk og varmet godt. Tungt skydekke på fjella rundt truet med å gi en sluddbyge på veg ned igjen, så da pakket jeg sekken og begynte på tilbaketuren.

Fin tur og fornøyd turgåer !

Litt steinete, litt myrete og nokken isete partier nedover resulterte i et fall...men det kunne nok se ut som om jeg bare hadde en liten kunstpause og tok et par armhevinger i gjørma....så ingen blåkuler eller skrubbsår, kun litt gjørme på knær og hender !!!  Fortsatt æresmedlem i kløneklubben !!

Siste råsa ned var en konsentrasjonsøvelse for meg med progressive/ aggresive briller....der var det ikkje ønskelig med nokke flygende mare...så dypt konsentrert så kom jeg meg hel ned igjen!!
Jeg var så fornøyd, og kan sette smilefjes ved lista over oppnådde mål på fine fjellturer i "nærmiljøet"!
Jeg er fortsatt ikkje sprek, men e kommer meg iallefall ut på tur...og det er for meg det viktigste !!


Velkommen vår...dette er plommeblomst fra naboens tre !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar