lørdag 18. februar 2017

Grønn vinter og litt tidelig vår er helt greit for meg.

Vakker vintermorgen fra en kald morgen i begynnelsen av februar !


Nattemørket har igjen sluppet taket over huset vårt og selv om skyene ligger lavt og kanskje gir oss en regntung dag, så er lyset godt og livgivende og snøen fraværende!!
Kalde vinterdager med vakre og skarpe vinterfarger har over lang tid gitt oss morgener og ettermiddager med fargespill som har blitt foreviget av kameraer og mobiler, for så igjen å bli spredd på sosiale medier til glede for mange.
Minusgrader, vinterfarger og lite snø var helt greit for meg, så lenge som jeg var fornuftig å kledde meg med stillongs, lue og votter når jeg skulle ut av huset.
Det er ikkje vanskelig å velge helse framfor mote, så lenge man har Devolden klar til å varme kroppen fra morgen til kveld når gradene er på minussida. Jammen er vi heldige som slipper å fryse...det er ikkje alle forunt.

Men vi er i februar og for hver snøfrie dag som går, så er vi en dag nærmere vår, fuglesang og 2-sifret plussgrader på gradestokken. Jippi !! At det igjen er typisk vestlandsvær er for meg heilt greit !!!
Januar var en tung måned med mørke morgener, korte dager og mørke ettermiddager. Det virker så stusslig når jula er over og adventslys, julestjerner og lyslenker er slukket og pakket ned, sjøl om jeg må innrømme at ingenting er så lite sjarmerende som diverse julelys i hager og hus i slutten av januar !! Det er faktisk bare irriterendes !!!
Men selv om døgnene siden solsnu jevnt og trutt gir oss litt mer dagslys, så var det først i februar jeg følte at det ble en merkbar forskjell, og jeg merket at lyset gav energi til ei frossen sjel.
Og lyse, vakre morgener og ettermiddager gir meg påfyll av energi, så en må bare vite å nyte det!! Tulipan- og andre løkblomster har allerede tittet frem med små grønne blad i beddet mitt...ikkje sikker på om e synes det er greit, men naturen velger sin egen vei, og jeg....i redsel for at de skal fryse, har klippet ned noen greiner med granbar og dekket de til med, i tilfelle barfrost !!!!!


Morgenstund og morgentur !

Helt i starten av februar våknet jeg grytidlig en lørdag og ikke fikk sove. All fornuft sa meg at jeg burde bare krype under dyna og nyte noen timer til med søvn, men alle som har erfaring med å ikkje få sove, vet at det er fåengt å tro at det fungerer!!!
Så gutta sov frempå, mens jeg fant frem ull- og turklær, pakket litt ymse i den gamle, gode sekken min og i det mørket forlot himmelen og gav plass til en svakt rosa vinterhimmel, så satt jeg i bilen på veg inn til dyra på gården.
Vinterdøgn med få timer dagslys og seine arbeidsdager hadde ikkje gitt rom for turer opp til dyra, så savnet var stort.......VELDIG STORT !

Vil du ha en klem?? Ja takk  :)

På vegen opp til gården var det minimalt med snø og lett å fote seg. Verre var det med kondisen....den hadde visst fortsatt juleferie, så bakkene opp kjentes seige.
Men så var jeg der....og jeg kastet blikket opp mot Gammelhuset og kjente dei foræderiske tårene som avlørte at denne turen og dette gjensynet var noe jeg virkelig trengte og hadde savnet! Hjertet falt på plass og roen senket seg over meg. Å se dei gamle husa og ikkje minst høre dei hese skrikene til Nøtteskrika og møte mine vakre sauevenner igjen...ja det er som jeg har skrevet 1000 ganger før.."det gode liv ".
Dei har jo sine personligheter dissa dyra slik som også vi har, og Fru Brille var som alltid fremst i køa for å få dei første knekkebrødbitene...og Habbi stod like bak. Men den aller fineste og snilleste sauen er jo LillePille, den fine brune tvillingsøya som elsker å bli klødd og som nusser meg når hun hilser på meg,  var helt klar for både kos og knekkebrød !!
Man kan ikkje annet enn å bli glad i disse skapningene som godtar deg akkurat som du er,  uavhengig av alder, utseende, rang og intelligens !! Vi mennesker er hverandres verste kritikere, så vi har mye å lære av dyra !!


Og hønsene da med sin fine, brune fjærprakt! Dem hadde knapt nok fått søvnen ut av øynene, før de idet jeg raslet med posen som inneholdt en herlig blanding av kokt ris, grønnsaker og et stort salathode revet i passe biter, hoppet ned fra vaglen og kom seg ut i hønsegården!!! Da ble det liv ...og det gikk ikke mange minuttene før de fleste riskornene var borte !!!

Gullprinsen !!

Den vakreste katten i verden....i allefall i min verden..... fikk meske seg med gourmetmat og kattekonfekt kjøpt på dyrebutikken !! Og med lodden vinterpels la den seg som en " varm og velstelt" skinnkrage rundt halsen min og malte i vei !!
Så da satt jeg der på en stein med alle mine dyrevenner rundt meg, mens jeg nøt utsikten ned til vannet hvor en singel svane hadde funnet veien til en råk i isen på jakt etter mat, dog i tidligste laget til snøsmelting og nye grønne vekster.

Jeg snørte min sekk, tok farvel med dyra og tuslet meg ned til vannet !! Hadde spart noen brødbiter til svanen, men den var ikkje interessert....nei nei...da ble det vel en matbit til noen andre dyr!
Jeg fulgte elvebredden nedover og fant meg et lite utsiktssted hvor jeg tok frem sitteunderlag, niste og litt drikke og nøt stunden. Morgenen var kald og klar, så rimfrosten satt forsatt i skogbunnen og avslørte at hjort og rådyr hadde gått der før meg.

Vårtråd??? Er det et nytt ord???

I sekken hadde jeg også en brødpose fylt med ulltrådbiter i ymse farger som var rester fra trådfesting på strikkeprodukter på jobb. Og ka skulle e med det??
Jo, jeg leste nemlig i et ukeblad at småfugler gjerne bruker rester av ulltråd til å fòre reiret sitt med. I stedet for å kaste de i bosset, la jeg litt ut her og der under trærne i skogen, så kan nå flittige fuglepar rundt gården isolere sine nybygg med fargerike alpakkatråder fra Sydvesten !!!

Jada.....mat til dyra, tråd til småfuglane og livsglede til meg....... kan dagen starte bedre?
Så var det tid for å komme seg ned til bilen og ta turen hjem og nyte formiddagen i lag med gutta !! Klokken hadde ikke engang rundet 11-tallet og mange gode opplevelse var allerede "lagret i sekken" og energilageret var ikkje lenger i nærheten minusgrensa.

Fossekall i Spjelkavika...

I dag er det også lørdag og fri, men en litt grå og regntung lørdag. Tidlig oppe som vanlig, men etter litt blogging så er jeg sikker på at det kan bli en perfekt dag til litt kortlaging!
Min gode venninne Solfrid drog meg med på et minikurs på Scrapomania forrige lørdag, og det gav mersmak!! Takk Solfrid, du er en knupp !!  Jeg får brøyte meg rydning på det 3 kvadratmeters STORE lagerommet mitt, sette på en lydbok og lage noen bursdagskort!! Lørdagkos !!!


Bilderesultat for gammel dame
En tur i løpet av dagen rundt trimløypa må legges inn. Rask gange og hender som slenges litt overdrevent frem og tilbake for å få blodsirkulasjon i nakken ser nok litt snålt ut, men er etter råd fra de lærde en nødvendighet, siden rygg og nakke er svært lite samarbeidsvillige for tida. Sofasitting fører ikkje til bedring!
På vei hjem tar jeg turen på gangveien langs Spjelkavikelva og titter etter Fossekallen, som jeg for et par dager siden såg var i farta og dykket etter mat!! Absolutt et vårtegn for meg !!
Kanskje finner jeg en liten, solgul hestehov langs stien òg ????
Får glede seg over dei nære ting i denne gale verden !!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar