lørdag 17. september 2016

Minihøstferie med mye innhold!

Det har akkurat blitt en ny dato...og klokken viser 00.02...og her sitter jeg med åpen verandadør slik at jeg får litt natteluft inn i den varme stua mi.!
Det er helt umulig å legge seg på en sånn flott kveld. Fullmånen har nattevakt og et sterkt måneskinn gjør natta klar og mystisk. Ingen varulver i nærheten som uler, men kun rolige pust fra eldstesønnen som er hjemme i helgen og sover godt på sofaen etter travle dager i Oslo. Mammaglede !

Natten senker seg og gjør fargene dusere.

Mammaomsorgen er stor og her er det trygt å sove. Godt er det at barndomshjemmet har gitt trygge rammer så dissa guttane våres kommer hjem og får oppfylt både matønsker, fri kilometerstand og full drivstofftank på "leiebilene" og gjerne litt påfyll i lommebøkene !!
Det er vel bare sånn det skal være :).

Bilderesultat for liverpool fc
Beste laget med den beste treneren ever !!!
Det er ellers stille i huset, for pappa`n sitter på fotballpub i Spania og er nok i hundre fordi Liverpool vant over Chelsea! Kan lykken bli større???
Sol, sjø, pub og seier til beste laget!!
Og jeg er ikke misunnelig, nei......joda, jeg kunne godt ha tenkt meg en langhelg til Spania, men det er jo så varme og fine dager her akkurat nå ! Godt over 20 grader og høstfager som viser oss nesten hele malerskrinet! Det er hverdagsgleder det!

Forrige helg var det jeg som fartet rundt. Vi hadde fri fredag 9.september fra jobb, og da bare måtte jeg ha meg et lite østlandsraid i kjent Wenche stil !!!
Startet på torsdags ettermiddag med nesten tom Berlingo og målet var Rammen i Gausdal.
Og turen gikk fint, men inne på Åndalsnes fant jeg meg en parkeringsplass ved elvebredden og kvilte hodet på puta i 15 minutter!!
Klar, ferdig, kjør... utkvilt sjåfører er viktig og kviletiden er viktig å overholde!
Når jeg kom til Dombås hadde månen litt tidligere enn forventet  byttet vakt med sola, til tross for at ho ennå ikke var gått helt ned bak fjellene.
Solnedgang og en skinnende halvmåne gav et nydelig glød i høstfargene på bjørk, lønn og ikke minst til de knallgule aspeløvene!

Rognebærene hang i store klaser i trærne på veg inn til Otta, og jeg kunne godt tenkt meg å stoppet for å plukke litt, men målet var Rammen...og det var fortsatt et stykke igjen !
Fra Gålå fulgte jeg Børkdalsvegen....og jeg tok det rolig over den hullete grusvegen i angst for å møte på skogens konge.....men den eneste jeg møtte var forskremte Helene Harefrøken som bråsnudde midt på vegen heldigvis da hun ble blendet av langlysene mine.

Bilderesultat for skogens konge
Ville helst ikkje ha denne sjarmøren på panseret!
Rammen bød på fred, nattero og ei god seng, så etter litt mat og teksmelding til mine kjære at jeg var vel fremme, så virket søvnstøvet og jeg sov som en stein til morgenen etter. Å våkne sånn helt av seg selv...kikke ut av vinduet og se at morgentåken letter i dalen og tårnfalken allerede har startet jakten på mat...ja, det gir glede og overskudd til dagens gjøremål.

Solregn gir regnbuefarger over "kongsgården" på Nes i Øvre Svatsum

Frokost på Ikea Hamar 09.30 smakte fortreffelig og Berlingoen fikk litt påfyll i bagasjerommet, men heldigvis fortsatt god plass.
Asker og Nesbru neste stopp, og der møtte jeg for første gang lille Sander. Helt ny i livet...og allerede fotografert masse og har tittet på meg både fra snapchat og meldinger, så jeg følte i grunnen at jeg kjente han.  Ja, slik er det nå...og det er no veldig greit når det blir brukt til slike formål !!!
En så nydelig liten kar...luktet så godt og var så varm og god. Man blir jo helt tussete av slike nydelige små....og gammeltantehjertet svulmet!!
Men etter deilig mat, masse prat og gode klemmer fra både tante, onkel, fetter og kusine, gikk ferden videre til Fredrikstad. Den stundesløse var igjen på farta....

Vi mimret om sanger jeg lærte mine søskenbarn når de var små og som de fortsatt husket !

Kusineruslebytur i byen i mitt hjerte....FREDRIKSTAD....seine kvelden i 20 grader og aldeles nydelig Maki Temura, gjorde seg før tekopp og skjønnhetssøvn noen få timer i Wergelandsveien.
Harryhandel er obligatorisk på østlandsturer, og vegen dit er velkjent. Handlelistene var klare, så det gikk greit!!
Så en matbit på Mormors i Gamlebyen...og selvfølgelig en tur innom Kommandanthagen på epleslang !!!
Juhu...der var det masse epler som ble samlet i en stor pose og lastet i Berlingoen.

Aldri for gammel for en epleslang !!!!

En kasse med plommer fra fra Hansens plommetre var det selvfølgelig plass til i bilen og litt bjørnebær...hørte jeg noen som sa matauk?????
Skylder på mormora mi...ho var akkurat likedan !!
Under 1 døgn i Fredrikstad...nærmere bestemt 21 timer ble brukt effektivt, men så måtte jeg farte til Rammen igjen og treffe bror og svigerinne !!!

Kjempefin kjøretur og jammen flotte gårder langs Mjøsa.....marker med maisplanter og solsikker, pløyde jorder klar for såing av korn så snart tela slipper om våren. Vakre, velstelte hovedhus og driftsbygninger som i generasjoner har huset familier som med flid har produsert mat til oss andre i landet som ikke har vokst opp på en annen gård enn en bygård !!!

Øs, pøs regnvær beordret lav fart og full guffe på vindusviskerne fra Lillehammer til Øvre Svatsum...og heldigvis holdt skogen konge seg under furukronene, mens hauevis av frosker nøt regn og varm asfalt...de hoppet over veien foran bilen, og jeg frykter at noen ofret livet pga sitt overmot!
Godt og varmt i stua på Rammen og deilig middag i 21 tida.....kjekke timer i lag med bror og svigerinne og den heldige hunden Bolt!

Bolt, den heldige hunden, vokter tyttebæra!

En planlagt tyttebærtur søndags foriddag såg ut til å gå i vasken pga regn, men så skinte det av og vi kjørte til tyttebærskogen på Skåbu!! Når det er mer rødt enn grønt oppover lia, og tyttebærene er så store at de kan plukkes med bærplukker....ja, da er det kjekt med bærtur! En 10 liters bøtte ble fylt, og jammen fikk jeg ikke plass til den òg i Berlingoen !!!

Flinke sankere ved Skåbuvannet !


Min drømmebil...ikkje nokke å se på, men knallkjekk....og en velger vel både mann og bil etter hjertet...og er de flotte så e no det bare en bonus !!! Jeg fikk full uttelling på det ene valget mitt, og for å si det sånn...det var ikkje bilvalget :)
Søndag ettermiddag var det igjen klart for returen til Ålesund! 5 timer i bil går helt greit når en har en spennende lydbok som reisefølge.
Hjem til gullgutta med hodet fylt av kjekke opplevelser og minner i tillegg til et bagasjerom på varevogna som gir gleder for både mage og høstens produksjon av julegaver fra lagerommet !!!!

Mandag ble det en cowboystrekk etter middag...for som tanta mi stadig vekk sier til meg: Wenche..husk at hesten også må sove !!
Jada....skal bare lage litt plommesylte, tyttebærgele og nokken eplepaier først ! Høsten er ei god tid...og ei litt travel tid, men det er heldigvis sjølvalgt !!


God høst og nyt dagen, for du får den aldri igjen !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar